27. marts 2025

Indblik Bæredygtighed

Nilfisk efter første bæredygtighedsrapport: ”CSRD bliver et strategisk udviklingsværktøj for os”

EU-Kommissionens nye Omnibus-forslag fritager 80 procent af europæiske virksomheder fra CSRD-kravet. Men Nilfisk er én af de virksomheder, der fortsat skal leve op til kravet om at rapportere om bæredygtighed. I år har virksomheden afgivet sin første rapport, og det har givet vigtig læring til det fremtidige rapporteringsarbejde.


Billede af Amalie Hermansen

Amalie Hermansen Kommunikationskonsulent
nur@sfe.qx 2179 3382



Malene Thiele

/Tekst af Nadia Maja Bech, journalist, Dansk Erhverv

80 procent af de europæiske virksomheder, der først var omfattet af CSRD - bliver nu fritaget, men rapporteringsarbejdet om bæredygtighed fortsætter for de største virksomheder.

Sådan kommer virkeligheden til at se ud, hvis EU-Kommissionens nye omnibus-forslag bliver vedtaget.

Med en omsætning på mere end én milliard euro og knap 4700 medarbejdere er Nilfisk én af de virksomheder, der fortsat skal leve op til kravene.

Men selvom rapporteringen er omfattende, er virksomheden ikke negativt stemt over for de fortsatte rapporteringskrav. For ifølge Malene Thiele, chef for global bæredygtighed og ESG i Nilfisk, ser man rapporteringsarbejdet som noget, der kan skabe kommerciel værdi.

”Vi har det helt fint med fortsat at være omfattet. Vi ser ikke kun på rapporteringen som noget, vi gør for compliance, men som noget, vi gør, fordi dataene i rapporteringen er værdifulde i dialogen med vores kunder,” siger hun og uddyber:

”Vi oplever, at det skaber en rigtig høj grad af tillid, at vi kan referere til påtegnede data, når vores kunder stiller spørgsmål om bæredygtighed.”

Samtidig er mange af virksomhedens store kunder også omfattet af CSRD. Ved fortsat at rapportere er Nilfisk således i stand til at indgå i en ligeværdig dialog med kunderne om bæredygtighed, forklarer Malene Thiele.

Forberedelse betaler sig

I dag kan Nilfisk bryste sig af at have afgivet sin første årsrapport om bæredygtighed. Og selvom det ikke har været gnidningsfrit at være blandt de første virksomheder til at rapportere på CSRD, har Nilfisk flere gode erfaringer at fremhæve.

”Den største læring har været, at det svarer sig at tænke længere end selve rapportens udgivelse. Rapportering er aldrig end-gamet i sig selv, men et middel til noget,” siger hun.

Konkret har Nilfisk for eksempel tænkt igennem, hvordan rapportens datapunkter kan aktiveres i dialogen med kunderne og i udviklingen af virksomhedens forretningsmodel.

En anden læring har været at starte rapporteringsarbejdet i god tid. Allerede i 2023 havde Nilfisk udarbejdet et første bud på, hvordan en væsentlighedsanalyse – et krav i CSRD – kunne se ud. Samtidig fik virksomheden omfattet flere af sine datapunkter med frivillig revisionspåtegning.

”Det hjalp os godt i gang, at vi havde taget hul på arbejdet allerede i 2023. Det gav os god tid til at få roller og ansvar på plads i organisationen, og samtidig resulterede det i en god og behagelig rapporteringsproces,” siger Malene Thiele.

Fokus på kommerciel værdi

Selvom rapporten kun lige er underskrevet, er evalueringen og forberedelserne til næste rapport i fuld gang hos Nilfisk. Her kigger virksomheden på processerne omkring rapporteringen, og hvordan de kan optimeres yderligere. Og allerede nu står det klart, at det fremtidige rapporteringsarbejde vil fokusere på de datapunkter, der giver mest kundeværdi, forklarer Malene Thiele.

”CSRD bliver for os et strategisk udviklingsværktøj. Vi kommer til at se vores første rapport som en baseline, som vi nu vil krydse med vores kommercielle indsigter i, hvad kunderne efterspørger. Så vi kommer ikke til at sætte ind over en bred kam, men derimod forbedre performance på de datapunkter, hvor det vil skabe kommerciel værdi,” siger hun.

”Dét bliver vores plantegning for, hvad vi skal arbejde strategisk med i fremtiden.”

Samtidig vil Nilfisk se på, hvordan andre større virksomheder i første rapporteringsbølge har båret sig ad for at skabe en forståelse for best practise. For det er vigtigt for Nilfisk at forstå, om de ligger inden for normen af, hvordan majoriteten af virksomhederne har båret sig ad og, hvis de ikke gør det, lære af de andre virksomheder, understreger Malene Thiele.

Få størst værdi ud af rapporten

For Nilfisk har det krævet lidt organisatorisk gymnastik at blive klar til at løfte rapporteringsopgaven. For eksempel har eksisterende medarbejdere i flere forskellige afdelinger fået nye roller og ansvarsområder, og der har været arbejdet med at få de tektoniske plader af organisationen til at falde i hak omkring bæredygtighedsarbejdet, påpeger Malene Thiele. Derfor har hun også ét særligt råd til de virksomheder, der i fremtiden skal rapportere på CSRD:

”Jeg kan kun anbefale, at man kommer i gang i god tid; at man får gjort indgreb med nogle af disciplinerne tidligt, så man får opbygget sig erfaring med arbejdet og onboardet de rigtige folk i tide,” siger hun.

Og bæredygtighedschefen har da også et råd fra den vigtigste læring fra rapporteringsarbejdet:

”Tænk længere end selve rapportens udgivelse. Tænk på, hvad rapporten kan bruges til – for eksempel hvordan datapunkterne kan aktiveres i dialogen med kunderne og i udviklingen af jeres forretningsmodel. Ved at være skarpe på det, inden I går i gang med rapporten, får I mest mulig værdi ud af arbejdet.”

Malene Thiele

Medlemsfordele

Faglige nyheder
Rabat på kurser
Arrangementer og events
1 person forklarer en anden at hvis du er ansat i en medlemsvirksomhed, så kan du blive interessemedlem gratis
Læs mere