Krav om digitale kasseapparater fra 2024
Fra den 1. januar 2024 skal en række virksomheder benytte digitale kasseapparater, der lever op til standarden SAF-T. Det gælder eksempelvis restauranter, pizzeriaer, caféer og købmænd med en årlig omsætning under 10 millioner kroner.
Hvis du driver restaurant, isbar, café eller døgnkiosk, skal du være opmærksom på, at myndighederne kræver, at din virksomhed fra den 1. januar 2024 benytter digitale kasseapparater. Disse kasseapparater skal leve op til standarden SAF-T.
I 2017 vedtog Folketinget en lov, som blandt andet introducerede kravet om, at virksomheder i bestemte brancher skulle registrere alle salg i digitale kasseapparater, der lever op til OECD’s SAF-T krav. Nu er der mindre end et halvt år til, at virksomheder inden for disse brancher med en omsætning på under 10 millioner kroner årligt skal leve op til disse krav. De omfattede brancher er:
- Restauranter
- Pizzeriaer, grillbarer, isbarer mv.
- Cafeer, værtshuse, diskoteker mv.
- Købmænd og døgnkiosker
De specifikke krav til de digitale kasseapparater er blandt andet, at alle handlinger i salgsregistreringssystemet skal logges i en elektronisk journal, og at systemet skal kunne producere en fil direkte fra den elektroniske journal i SAF-T formatet.
Du kan se kravene nærmere beskrevet her: https://www.elov.dk/momsbekendtgorelsen/paragraf/63/