Få styr på reglerne for dine salgskampagner
Black Friday og julesalget står for døren, og det samme gør det klassiske spørgsmål: Hvordan er det nu lige, at reglerne for salgskampagner er?
Hvor længe må du køre en kampagne med ”Spar 25 procent”, og hvor lang er referenceperioden, hvis du kører langvarige kampagner? De spørgsmål stiller mange virksomheder sig, når de går i gang med at planlægge slagtilbud i forbindelse med Black Friday og julen.
To vigtige regler om kampagneperiode og referenceperiode
Hvis kampagnen varer 10 dage eller mindre, er referenceperioden altid 30 dage, og du skal derfor oplyse den laveste pris, som du har udbudt produktet til i de seneste 30 dage op til kampagnestart. En pris skal altså have været gældende i mindst 30 dage forinden et tilbud, for at den kan anvendes som en normalpris ved markedsføring af et tilbud.
Du må som udgangspunkt altid køre en kampagne med ”spar”-budskaber i op til 10 dage uden at oplyse forbrugerne om kampagnens varighed. Er din kampagne længere end 10 dage, skal du informere forbrugerne om det. Det kan du gøre på to måder:
- Fra starten af kampagnen skal du oplyse om kampagnens varighed for eksempel ved at skrive ”tilbuddet er gældende i ugerne 34-36”.
- Efter de første 10 dage oplyser du i al efterfølgende markedsføring om, at der er tale om forlængelse af en eksisterende kampagne. Du kan for eksempel skrive ”Det gode tilbud fortsætter”, ”Kampagnen forlænges” eller lignende, så det er klart og tydeligt for forbrugerne, at der er tale om en eksisterende kampagne.
Husk halvdelsreglen
Hvis du vil køre kampagner, der er længere end 10 dage, skal du kende halvdelsreglen. Den siger, at kampagneperioden aldrig må være længere end halvdelen af referenceperioden. Det betyder altså, at hvis din kampagne varer i tre uger, så bliver din referenceperiode minimum seks uger, hvilket betyder, at du skal sammenligne din kampagnepris med den laveste pris, du har benyttet i de seks uger op til kampagnestarten. Jo længere kampagneperiode desto længere bliver referenceperioden.
Halvdelsreglen er også vigtig at huske på, hvis du vil køre med tilbud i forbindelse med Black Friday. Hvis du tilbyder 30 procent på alle varer på Black Friday, vil tilbudsprisen være den nye referencepris i minimum 30 dage efter Black Friday. Det inkluderer en god sjat af december og vil derfor have indflydelse på dine julepriser.