Gamle varebiler skal have partikelfilter

Den 1. juli 2020 trådte reglerne om mijøzoner i landets fem største byer i kraft, og varebiler indregistreret før 2007 skal nu have et partikelfilter. I den forbindelse er det relevant at spørge sig selv, om ældre varebiler på gule plader i stedet skal have hvide plader. For de flestes vedkommende kan det ikke betale sig.


Hent nyheden i Word-format.

Den 1. juli 2020 trådte reglerne om mijøzoner i København, Frederiksberg, Aalborg, Odense og Aarhus i kraft. Betydningen af indførelsen af mijøzoner er, at ældre dieseldrevne varebiler skal have monteret et partikelfilter for at kunne køre i miljøzonerne.

Kravet gælder dog kun, hvis bilen vejer op til 3,5 tons og er indregistreret før 1. januar 2007. Personbiler er ikke omfattet af kravet om et partikelfilter.

Kører du i miljøzonerne med din gulpladebil uden at overholde de nye bestemmelser, kan det koste dig 1.500 kroner per døgn.

Omregistrering

I stedet for at få monteret partikelfilter kan du overveje, om det er værd at få omregistreret din varebil til en personbil. Omregistrering af din gulpladebil kan dog være dyrt. Når du overvejer at omregistrere din gulpladebil, skal du være opmærksom på, at du skal betale for følgende

  • udgifter til ombygning af bilen
  • en ekstra registreringsafgift (differenceafgift)
  • prisen for at få bilen synet
  • nummerplader, når du omregistrerer bilen
  • en ny sats i ejerafgift eller vægtafgift, når bilen er omregistreret

Registreringsafgiften på hvide nummerplader beregnes med 150 procent, mens den tidligere betalte afgift vil være beregnet med 30, 50 eller 95 procent.

Dispensation

Der er også mulighed for at søge om dispensation fra kravet om partikelfilter. Det kan du søge om via Miljøstyrelsen.

Del til: