25. februar 2025
Partner i Revision Sjælland: ”Som mindre revisionsvirksomhed er vi virksomhedernes økonomiske læge”
Hvordan navigerer man som mindre revisionsvirksomhed i en branche, hvor reguleringer og krav konstant er i forandring? Hos Revision Sjælland har man fundet sin egen vej til at sikre tætte kunderelationer, trivsel blandt medarbejderne og faglig udvikling.
Amalie Hermansen
Kommunikationskonsulent
Revision Sjælland er lykkedes med at trække tidligere revisorer tilbage til branchen. Foto: Helene Hallager
//Tekst af Peter Kondrup Maul
"Vi ser os selv som virksomhedernes økonomiske læge." Sådan beskriver Ulrik Danmark det nære forhold til kunderne, som gør sig gældende for mindre revisionsvirksomheder som Revision Sjælland, hvor Ulrik er partner.
Revision Sjælland, der holder til i Vanløse i København, har omkring 20 ansatte. Revisionsvirksomheden har især små og mellemstore virksomheder som kunder. Og det betyder, at opgavernes karakter varierer, når man den ene dag arbejder med en lille produktionsvirksomhed og den næste løser opgaver for et konsulentfirma, siger Ulrik Danmark:
”Når størstedelen af dine kunder er SMV’er, er du som revisor ofte inde over mere end de klassiske regnskabsopgaver. Det betyder både, at du kommer helt tæt på kundens forretning, men også at du skal kunne levere et højt serviceniveau hele vejen rundt.”
Tillid i centrum i alle relationer
For en mindre revisionsvirksomhed som Revision Sjælland er tillid et nøgleord, siger Ulrik Danmark. Som eksempel nævner Ulrik, at Revision Sjælland i dag har enkelte klasse C-virksomheder som kunder. Og det tilskriver han den tillid, der er bygget op mellem revisor og kunde over længere tid:
”Det er ikke klasse C-virksomheder, som vi har fået ind som kunder direkte fra gaden. Vi har haft dem som kunder, mens virksomhederne var mindre, og de er så blevet hos os under deres vækstrejse. Det tror jeg skyldes, at de har tillid til, at vi forstår dem og deres forretning”, siger Ulrik.
Men tillid er også et nøgleord i forhold til medarbejderne. For 10 år siden var Ulrik Danmark for eksempel med til at indføre et princip om, at der ikke er overarbejde hos Revision Sjælland. Og her har Ulrik ofte oplevet, at nye medarbejdere er blevet overrasket over, at princippet om de 37 timer ikke bare er flotte ord til en ansættelsessamtale, men også følges til dørs, når hverdagen begynder.
”Det er 37 timer, der skal leveres. Hverken mere eller mindre. Og vores vigtigste ledelsesopgave er derfor at sikre, at vi har den rigtige medarbejderkapacitet. Det betyder også, at vi indimellem må lade være med at tage opgaver ind. For vi skal først og fremmest have medarbejderne om bord for at kunne løse dem”, siger Ulrik Danmark.
Har trukket tidligere revisorer tilbage til branchen
For Revision Sjælland kan de se effekten af deres 37 timers-princip i gode trivselsmålinger og få sygedage. Og virksomheden er også lykkedes med at tiltrække revisorer, som ellers havde forladt branchen. ”Vi har ansat flere kollegaer, som nu har fået deres ’anden revisorungdom’ hos os, og det er vi glade for”, siger Ulrik Danmark.
Ulrik lægger ikke skjul på, at det for en mindre revisionsvirksomhed som Revision Sjælland kan være nemmere at tilrettelægge arbejdet. Blandt andet fordi de med SMV’er som kunder sjældent behøver fem medarbejdere på én opgave, og det i sig selv kan lette planlægningen.
Til gengæld er der andre forhold, hvor mindre revisionsvirksomheder kan være sværere stillet end de store, mener Ulrik. Det gælder for eksempel i forhold til at sende medarbejderne af sted på SR-Akademiet. Her er en af medarbejderne hos Revision Sjælland netop blevet uddannet som statsautoriseret revisor og to andre skal til sommer op til den mundtlige eksamen.
”Selvom det måske koster lidt flere kræfter for en virksomhed som vores, så prioriterer vi at sende medarbejdere på akademiet. For det er nødvendigt for os, hvis vi skal følge udviklingen og have de rigtige folk om bord. Derfor har vi for eksempel også interne prøveeksaminer herinde hver 14. dag. Både for at støtte kandidaten, men også for at vi andre holder os skarpe på vores faglighed”, siger Ulrik Danmark.
Byrder kan ramme mindre virksomheder hårdere
Mindre revisionsvirksomheder rammes hårdere, når mængden af regulering og administrative byrder stiger, vurderer Ulrik Danmark.
”Vi har i de mindre revisionshuse ikke en hel afdeling, der kan grave sig ned i de her ting og specialisere sig i det. Så vi skal ofte bruge noget ekstra tid på at tygge det igennem. Men i stedet for at frustreres over nye krav, sætter vi os grundigt ind i dem og arbejder med dem positivt. Og så bruger vi vores brancheorganisationer som FSR – danske revisorer til at tale vores sag”, siger Ulrik.
Og her er vi tilbage til det med tillid. For Ulrik håber, at revisorbranchen med tiden vil bevæge sig mere over mod det, der længe har været kernen i faget:
”Tidligere byggede revision meget på tillid og professionel vurdering. Nu har vi fået mere fokus på dokumentation og kontrol, hvilket koster flere kræfter – både for os og for kunderne. Her tror jeg, man på sigt vil finde en måde at forene de to tilgange på en fornuftig måde”, siger Ulrik Danmark.
En fremtid med både mere kompleksitet og mere forenkling
Skal Ulrik Danmark gætte på, hvad fremtiden bringer for mindre revisionsvirksomheder som Revision Sjælland, handler det om at navigere i en branche, hvor man både vil se mere forenkling og mere kompleksitet:
”På den ene side vil vi formentlig se langt mere automatisering af for eksempel regnskabs- og bogholderidelen. Og det vil medføre færre af de klassiske regnskabsopgaver. På den anden side tror jeg, at vores kunder i højere grad vil efterspørge hjælp til de opgaver, der ikke kun handler om regnskab og revision”, siger Ulrik Danmark og fortsætter:
”Her er min vurdering, at vi vil fortsætte med revisorrollen, men der vil også komme flere konsulentopgaver. Så for virksomheder som vores, tror jeg, udsigterne er lyse”, slutter han med et smil.
Partner i Revision Sjælland: "Som SMV-revisor kommer du helt tæt på kundens forretning, men du skal også kunne levere et højt serviceniveau hele vejen rundt." Foto: Helene Hallager
Efter redaktionens afslutning er Revision Sjælland blevet en del af det internationale netværk Accru Partners. Læs mere om samarbejdet: Revision Sjælland bliver en del af Accru Partners | LinkedIn