10. maj 2024
Peter Thor Kellmer tager sig tid til at undervise: Jeg ved, hvor meget det betyder at give viden videre
For Peter Thor Kellmer er det både en fornøjelse og fagligt givende at undervise kommende revisorer. Det holder ham opdateret. Samtidigfår han lov til at opleve, hvordan eleverne finder motivationen og sulten efter viden. Og det er magisk, forklarer han.
Josefine Hyllested Frederiksen
Kommunikationschef
/Tekst, Søren Willemoes Poulsen, journalist Dansk Erhverv
Som statsautoriseret revisor og partner i Beierholm mangler Peter Thor Kellmer ikke opgaver at fylde kalenderen ud med.
Alligevel prioriterer han at tage sig tid til at undervise på både SR-akademiet og cand.merc.aud.-uddannelsen på Aalborg Universitet. Han er også engageret i Beierholms talentprogram mod de unge SR-studerende:
”Jeg kan virkelig godt lide at undervise. Jeg kan generelt godt lide udvikling, og som underviser bliver jeg både klogere på nye ting - såsom bæredygtighedsagendaen - i branchen, og så får jeg mulighed for at se udviklingen – både den faglige og personlige – hos eleverne. Det er enormt tilfredsstillende,” forklarer han og uddyber:
“Det bedste er, når eleverne virkelig selv finder motivationen for at blive klogere. Du kan nærmest se det ved, at der kommer ild i øjnene på dem. Det er der, magien opstår for mig som underviser.”
Kendetegner branchen
Peter Thor Kellmer er langt fra den eneste i branchen, der underviser ved siden af sit job. Revisionsbranchen er kendt for at være god til at give viden videre både internt på arbejdspladsen og gennem uddannelserne.
”Jeg tror, at det hænger sammen med, at vi revisorer godt kan lide at forklare ting. At vise, hvordan noget kan løses. Og så er det klart, at det også hænger sammen med den kultur, som vi bygger videre på.”
Og kulturen, ja den skal branchen holde fast i, understreger Peter Thor Kellmer, som selv har oplevet, hvad det gør af forskel, når man som ung revisor bliver undervist af en erfaren kollega fra branchen:
”Jeg ved, hvor meget det betyder at give viden videre. Da jeg var yngre, fik jeg også undervisning af nogle fra branchen, og jeg kan bare huske, at det gav helt vildt meget inspiration og engagement. Jeg kan huske, at vi tænkte, at det virkelig var nogle seje mennesker – og sådan skal vi også være. Den følelse vil jeg gerne give videre til mine egne elever. Det er lidt en forpligtelse for mig, synes jeg.”
Nyder de faglige debatter
Peter Thor Kellmer har undervist i mere end 19 år. Derfor har han også en god indsigt, i hvordan undervisningen, faget og eleverne har ændret sig over tid. Og han synes, at der er sket en positiv udvikling:
”Undervisningen har rykket sig i takt med faget. Det, der fungerer bedst i mine øjne, er, når vi sammen med de studerende kan diskutere fagligt stof og løse nogle konkrete opgaver. Det er det, der giver mig mest som underviser, og jeg kan også se, at det er det, som de studerende får mest ud af.”
Han peger også på, at eleverne i takt med digitaliseringen i højere grad efterspørger en grund til, hvorfor de skal møde op fysisk. Og det er positivt, mener Peter Thor Kellmer, fordi det også presser underviserne til at tænke læring på en ny måde - og det gør det at undervise mere interessant:
”De studerende er så vant til, at alt kan foregå online – også når det kommer til undervisning. Så, hvis vi som undervisere bare tænker, at vi skal læse vores slides op, så tror jeg, at vi mister deres interesse og motivation. Det kan lige så godt foregå online. Vi skal give eleverne en grund til faktisk at møde fysisk op i undervisningslokalet. Og den grund er de faglige debatter og højaktuelle emner, som jo også er superspændende for os undervisere. Her skal vi også være på pletten, når vi underviser – og dét er win win for alle parter.”
Prioritér uddannelserne i stedet for at skære i dem
Når Peter Thor Kellmer først får talt sig varm, Når man taler med Peter Thor Kellmer, bemærker man hurtigt, at både ord og idéer flyder let. Det er nemt at forestille sig, hvordan han er som underviser; engageret.
Engagementet hænger sammen med, at han med egne ord virkelig holder af branchen. Derfor er han også kritisk over for, at der med sektordimensioneringen skal skæres i antallet af studiepladser over en bred kam - også på Aalborg Universitet:
”Det er en meget kortsigtet tilgang, for allerede nu mangler der arbejdskraft i branchen. I stedet for at skære i antallet af studerende, så jeg gerne, at man prioriterede uddannelserne ved eksempelvis at ansætte professorer og PHd’er for at skabe et endnu stærkere miljø omkring dem. Og det skal være i hele landet, så vi kan styrke branchen på tværs - også geografisk.”
Statsautoriseret revisor og partner i Beierholm - Peter Thor Kellmer