30. november 2023
Revisorbranchens image skal styrkes
Revisorbranchens purpose – eller formål, som vi også siger på solidt dansk – er forankret i at sikre finansiel gennemsigtighed og efterleve lovgivning. Men kontrasten mellem disse helt vitale funktioner og den brede befolknings opfattelse og anerkendelse af branchen er imponerende stor.
Tekst/Tomas Ballisager, adm. direktør for konsulenthuset ballisager A/S
Foto/ Daniel Greniman, freelance fotograf
Heldigvis er det muligt at løfte revisorbranchens image. Derfor har FSR – danske revisorer igangsat den spændende kampagne: ”Det store regnskab”. Men hvis kampagnen skal lykkes, skal virksomhedernes medarbejdere også bakke op om fortællingen.
En undersøgelse viser, at 44 procent af jobsøgende – eller blot ”jobnysgerrige” – er interesserede i at høre om virksomheden fra dens medarbejdere selv. Derfor handler det om at skabe rammer for den enkelte medarbejder, så de med rank ryg kan sige: ”Jeg er revisor!”. Det øger sandsynligheden for, at de både forbliver i branchen og tiltrækker nye talenter.
Ifølge Tomas Ballisager er det muligt at løfte revisorbranchens image. Foto: Daniel Greniman
Jeg mødtes på scenen med Christian Jensby, CEO i Deloitte og Camilla Hesselby, vicedirektør i FSR – danske revisorer, på foreningens Medlemsdag i september for at tale om, hvordan revisorbranchens image kan blive lige så stærkt som dens purpose. Her er fire pointer fra vores talk:
Fortæl den gode historie – også i dagligdagen
Hollywood har ikke gjort revisorerne nogen tjenester – advokaterne er for eksempel blevet portrætteret noget mere heltemodige end revisorerne. I film er det selskaberne og revisorerne, der bliver snydt – men hvad med alle de gange, hvor revisorer har forhindret virksomheder i at hapse fra fælleskassen? Eller hvad med alle de gange, hvor hele arbejdspladser er blevet reddet af revisorer, som har opdaget fejl i virksomhedernes regnskaber og styringsværktøjer? Historierne findes – men de er ikke blevet fortalt til et bredt publikum. ESG og CSRD er gode muligheder for at nuancere og modernisere billedet af branchen. Verdenen insisterer på opgør med, hvordan vi hidtil har håndteret klima, miljø og sociale forhold. Nu har revisorbranchen mulighed for at rette fokus på, at den holder regnskab – og ikke kun med monetær økonomi.
Det nære slår det samfundsmæssige
Selvom verdenen kræver handling på den store klinge, leder arbejdstagere efter betydning i det nære. Ifølge vores analyser betyder det i fastholdelsesperspektiver mere for medarbejderne, at der er gode kolleger, god ledelse og stressforebyggende initiativer, end at arbejdspladsen arbejder med altruistiske formål i samfundet. I en branche, hvor virksomhederne umiddelbart ligner hinanden, er det svært at vise, hvor man skiller sig ud fra mængden. Til gengæld skal der faktisk ikke store initiativer til, for at man rent faktisk skiller sig ud.
Succes ved kunderne skaber motivation
Det er indlejret i revisorens arbejde at administrere regler og udføre kontrol. Og dén slags har desværre tendens til at gå under radaren, når der skal uddeles high-fives fra direktører og virksomhedsejere efter årsafslutningen. Korrekt udført administration og kontrol får sjældent champagnepropperne til at springe. Men hvis revisors input kan bidrage til at udvikle forretningen – for eksempel med fem skarpe forslag til optimering på baggrund af benchmark-tal – kan virksomhedsejere få bedre syn for den værdi, som revisorerne bidrager med.
Muligheden for at avancere gør det ikke alene
Hvis ønsket er at fastholde de dygtige medarbejdere, skal vi gøre næste trin i karrieren attraktiv. Find ud af, hvordan medarbejdernes oplevelse af de ledende stillinger er. Vi ser i vores analyser et fald i ønsket om at blive leder, især hos de unge. Hvis en organisation er bygget op omkring avancement som værende et bærende element i fastholdelse – ja, så er det tid til at være opmærksom på, at tiltrækningskraften ser ud til at falme. Måske er der grund til at arbejde med at ændre billedet af lederrollen i revisorbranchen.