29. september 2025

Indblik

Tidligere Formel 1-mekaniker: ”Du kan ikke køre i højeste gear hele tiden”

Hvad kan revisorer lære af motorsportens high performance-kultur, som kræver præstationer under et massivt pres? Det gav tidligere Formel 1-mekaniker Emilie Rath sine bud på til foreningens medlemsdag. Få hendes tre bedste råd her.


Billede af Amalie Hermansen

Amalie Hermansen Kommunikationskonsulent
nur@sfe.qx 2179 3382



Emilie Rath

Emilie Rath har taget erfaringer fra Formel 1-kulturen med over i sit arbejde som talent- og rekrutteringsleder. Foto: Mette Ovgaard

Tekst / Nadia Maja Bech, journalist, Dansk Erhverv

Alt er timet og tilrettelagt ned til mindste detalje, når pitcrewet springer ud på banen under et Formel 1-løb. Hvert splitsekund tæller, og den mindste fejl kan afgøre, om et team ender øverst på podiet eller langt nede i feltet.

Det ved Emilie Rath alt om. Fra 2016 og fire år frem arbejdede hun som Formel 1-mekaniker for prominente Formel 1-teams som Mercedes og Aston Martin. Derfor ved hun præcis, hvad det kræver at opnå succes i et arbejdsmiljø, hvor presset er stort. For her er præcision, samarbejde og forberedelse altafgørende.

I dag har Emilie Rath skiftet pitten ud med rollen som talent- og rekrutteringsleder hos Kemp & Lauritzen. Men erfaringerne fra motorsportens high performance-kultur er stadig fundamentet for hendes tilgang til både ledelse og samarbejde.

Selvom jobbet som Formel 1-mekaniker er markant anderledes fra jobbet som revisor, er der alligevel ligheder, når det kommer til at arbejde under pres. For i revisionsbranchen kan deadlines, klientkrav og regulatoriske krav skabe komplekse situationer, som også kræver hurtig handling og præcision.

Lige præcis derfor delte Emilie Rath sine vigtigste erfaringer med at arbejde i et high performance-miljø på vores medlemsdag. Her gav hun sine bedste råd til, hvad revisorer kan lære fra motorsporten.

Forberedelse er nøglen

En af Emilie Raths vigtigste erfaringer er, at forberedelse er nøglen til at kunne håndtere et massivt pres.

“Man kan ikke træne sig ud af, at presset kommer, men man kan øve sig i at håndtere det. Vi trænede så meget, at når presset kom, kunne vi udføre opgaven, som var det en koreografi, vi havde øvet på længe. Al træning og forberedelsen op til løbet gjorde, at presset ikke ramte på samme måde,” siger hun.

Emilie Rath fremhæver, hvordan hun selv brugte lister til at frigøre mentalt overskud:

“Det handler om at have rutiner og planlægning på plads. Når tankerne myldrede, skrev jeg alt ned. Også selvom jeg aldrig kom til at kigge på det stykke papir, når presset kom. Men ved at skrive alt ned kunne jeg rydde hovedet og være fuldt til stede i opgaven. Det er en metode, jeg stadig bruger i dag.”

Samarbejde med klare roller

Noget af det mest afgørende i et high performance-miljø er, at alle kender deres roller, forklarer Emilie Rath.

“I pitten havde vi ikke tid til at diskutere, hvem der skiftede baghjulet, og hvem der tjekkede brændstoffet. Rollerne var fastlagt fra start, for hvis de ikke var tydelige, kunne det gå galt. Når presset er højt, skal der ikke være tvivl om, hvem der gør hvad,” siger hun.

Hun understreger, at pitstop i Formel 1 kræver minutiøs planlægning, teamwork og en fælles forståelse for, at succes afhænger af alles indsats.

“Man kan sagtens have mange dygtige enkeltspillere, men uden det rette samarbejde bygget på klarhed og tillid til, at man står klar til at hjælpe hinanden, hvis det bliver nødvendigt, får man ikke det fulde udbytte. Under pres er det netop samarbejdet, der bærer teamet godt igennem opgaven,” siger hun.

Feedback som brændstof til forbedring

Derudover er en god og åben feedbackkultur vigtig, forklarer Emilie Rath. Faktisk er feedback en nødvendighed i Formel 1. Derfor blev præstationen efter hvert løb gennemgået ned til mindste detalje.

“Vi evaluerede alt – også når det gik godt. Hver eneste detalje blev gennemgået, så vi kunne lære af både fejl og succeser,” fortæller Emilie Rath.

Hun understreger, at feedback i high performance-miljøer er direkte, men altid konstruktiv. Den handler ikke om at udstille fejl, men om at skabe læring og forbedring.

“Feedback skal være konkret og til at handle på. Det er det, der skaber fremgang,” understreger hun.

Netop feedback og evaluering ser Emilie Rath da også som vigtige værktøjer, når hun som leder skal støtte sine kolleger i at håndtere pressede situationer bedst muligt.

”For mig er det vigtigt at spørge mine kolleger, om de har brug for at vende en opgave, efter presset har lagt sig. For jeg ved fra Formel 1, hvor vigtig den her evaluering er. Ved at give dem lov til at sige højt, hvordan det er gået, kan vi måske sammen finde ud af, om der er en smartere måde at gøre tingene på fremadrettet.”

Balance mellem pres og præstation

Sidst men ikke mindst har en vigtig læring for Emilie Rath været, at ingen kan køre i højeste gear hele tiden. Heller ikke i motorsport.

“Vi lå typisk på 70-80 procent i forhold til energien, vi lagde i vores arbejde, så vi kunne skrue op til 150 procent, når det gjaldt. For du kan ikke køre 100 procent hele tiden og samtidig have energi, mentalt overskud og klarhed, når presset kommer,” siger hun og afslutter:

“Det handler om at dosere sine indsatser, så man kan præstere, når det virkelig gælder.” 

Emilie Rath

For Emilie er det vigtigt ikke altid at køre i allerhøjeste gear. For det kan være svært at holde den mentale overskud, når presset kommer, siger hun. Foto: Mette Ovgaard

På baggrund af sine erfaringer giver Emilie Rath tre enkle råd, som også revisorer kan have gavn af:

  1. Forbered dig grundigt – presset kan ikke undgås, men du kan planlægge dig til at stå stærkere, når presset kommer.
  2. Stol på dig selv – når presset rammer, er det nemt at tvivle, men ofte ved du godt, hvad der er det rigtige at gøre. Hold fast i det.
  3. Brug dit team – hav tillid til dine kolleger og åbn op for feedback. Vær åben for feedback og se det som et redskab til at styrke både din egen og dine kollegers præstation.

Medlemsfordele

Faglige nyheder
Rabat på kurser
Arrangementer og events
1 person forklarer en anden at hvis du er ansat i en medlemsvirksomhed, så kan du blive interessemedlem gratis
Læs mere