... og øg arbejdsglæden hos medarbejderne


Data viser, at over halvdelen af medarbejdere, der vender tilbage fra barsel, overvejer at lave et jobskifte – og en tredjedel gør det rent faktisk1.Det er ikke opmuntrende tal – hverken for ledere, barslende medarbejdere eller kollegaer til barslende medarbejdere. Netop derfor sætter vi i det kommende efterår barsel på dagsordenen og stiller skarpt på, hvordan håndteringen af barsel kan – og bør - styrkes til fordel for både ligestilling og bundlinjen.

Kan håndtering af barsel blive strategisk? Det korte svar er ja! Når du tilgår håndteringen af barsel strategisk, vil du opleve, hvordan dine medarbejderes arbejdsglæde såvel som motivation øges – og netop dét kommer med et potentiale for øget tilknytning til arbejdspladsen, en større fællesskabsfølelse og øget performance.

På modulet fokuserer vi på det juridiske aspekt, det kommercielle aspekt og sidst – men ikke mindst – det ledelsesmæssige ansvar, du står med, når din medarbejder fortæller dig, at vedkommende skal være forælder.

En juridisk, ledelsesmæssig og kommerciel kabale

På denne 3-timers workshop skal vi anskue barsel fra forskellige perspektiver:  et juridisk, et kommercielt og et ledelsesmæssigt perspektiv.

Barsel har - traditionelt set- - været håndteret som en juridisk disciplin. Det betyder, at det kommercielle og ledelsesmæssige oftest nedprioriteres.

Det juridiske er afgørende - for måske har du befundet dig i en situation, hvor du har været i tvivl om, hvad du overhovedet må spørge ind til, når din medarbejder fortæller dig, at vedkommende skal være forælder. Det kan også være, at du som leder og arbejdsgiver har været i tvivl om, hvad du har krav på at vide hvornår?  Det er alfa-omega, at du har styr på ”the basics” inden for det ansættelsesretlige, når du står overfor barslende medarbejdere.

Fra et ledelsesmæssigt perspektiv handler det om at være en støttende og nærværende leder for dine medarbejdere – allerede når den glædelige nyhed om det kommende forældreskab overleveres. Vi bringer selvfølgelig dig, der har personaleansvar, i spil. For barselshåndtering rummer en vigtig ledelsesmæssig opgave, og succes med denne del af kabalen er altafgørende for, at du høster afkastet ved strategisk håndtering af barsel.

Herfra går vi i dybden med det kommercielle aspekt af barselshåndtering og sætter fokus på, hvordan din håndtering af barsel kan gavne (eller skade) forretningen, og hvorledes barselshåndtering kan blive et konkurrenceparameter, der kan være med til at skabe sund forretning. Når vi taler lige muligheder og inklusion, er barsel et essentielt område at bringe til bordet.

Ryk på din forståelse af barsel

På workshoppen taler vi ind i det ofte oversete og uudnyttede potentiale, der er for at blive mere strategisk i håndteringen af barsel. Vi rykker til forståelsen af barsel som noget, der skaber en stagnerende periode i arbejdslivet, til noget, der er med til at udvikle det enkelte menneske.

Mens den barslende forælder har nok at se til, kan du – som arbejdsgiver – gøre en indsats før, under og efter barselsperioden for, at din medarbejder føler sig inkluderet og som en del af fællesskabet i teamet. Denne workshop er en god mulighed for at få gode råd med på vejen, så dine barslende medarbejdere vender retur til teamet og arbejdsopgaverne med fornyet energi og arbejdsglæde.

Det får du med dig

Workshoppen har til formål at give dig:

  • Øget bevidsthed om din rolle som leder og dit ansvarsområde.
  • Viden om juridiske og arbejdsretlige forhold knyttet til barsel
  • En forståelse for, hvordan strategisk barselshåndtering kan påvirke dine medarbejderes tilknytningsforhold til arbejdspladsen samt øge arbejdsglæde og motivation.
  • En tilgang til barsel, hvor du som leder kan være med til at styrke arbejdsfællesskabet.
  • Mulighed for en styrket relation til dine barslende medarbejdere og en øget tilknytning til arbejdspladsen
  • Mulighed for at sparre med ligesindede om konkrete case-eksempler.
  • Viden om barselshåndtering, der kan være med til at styrke din forretning.
  • Mulighed for at styrke ligestilling i din forretning.

Hvem kan deltage?

Kulturakademiets tilbud er til for dig, der er personligt medlem af FSR – danske revisorer, og som varetager en jobfunktion med ledende eller kulturbærende ansvar. Måske er du revisor med ansvar for et team eller HR-professionel med ansvar for organisationsudvikling? Så er Kulturakademiet for dig.

Tag en kollega under armen og vær med, når vi 10. september 2025 sætter barsel på dagsordenen. Det er en fordel at være flere fra samme virksomhed, der deltager, så I opnår et fælles sprog og en fælles referenceramme.

Mød dine undervisere

Caroline Lundsgaard Post er advokat og personalejuridisk chef hos Dansk Erhverv. Til dagligt rådgiver Caroline Dansk Erhvervs medlemmer om personalejuridiske emner.

Natalia Rogaczewska er Chief Diversity Officer hos Accura Advokatpartnerselskab, indehaver af VÆRDBAR og forfatter til 'Barsel på bundlinjen'.

Del til: