30. september 2025
Britt Meelby Jensen: ”Jeg er optaget af at opbygge en kultur, hvor folk er sat op til succes”
Hvordan leder man med både mod, transparens og menneskelig indsigt – samtidig med, at man har et klart fokus på resultaterne? På vores Medlemsdag var Britt Meelby Jensen, CEO i Ambu, på scenen for at dele sit blik på moderne ledelse, engagement og værdien af modspil i beslutningsrummet. INDBLIK har interviewet topchefen, der sidste år blev kåret som Årets Leder, og er en af de få kvindelige direktører i en C25-virksomhed.
Amalie Hermansen
Kommunikationskonsulent
Britt Meelby Jensen, CEO i Ambu, blev kåret som årets leder i 2024.
Tekst / Peter Kondrup Maul, journalist, Dansk Erhverv
Siden 2013 har du varetaget rollen som CEO i fire forskellige virksomheder, og sidste år blev du udnævnt som ”Årets leder”. Hvilke værdier styrer dig som leder – og har dine værdier udviklet sig over tid?
“For mig handler god ledelse om at sætte en klar og ambitiøs retning med tydelige mål og forventninger – og samtidig sikre, at alle kan se, hvordan de bidrager til at gøre en forskel i det store billede. Det kræver transparens, ordentlighed og ikke mindst nysgerrighed. Når man lykkes med det, skaber man grobund for tillid – og tillid er afgørende, når det handler om at lede mennesker mod nye perspektiver, tilgange og muligheder.
Jeg forsøger hver dag at blive en bedre udgave af mig selv end jeg var i går, og udvikler mig derfor hele tiden som leder. Jeg er blevet skarpere på mine styrker og på, hvor jeg gerne vil udvikle mig, og jeg er blevet bedre til at håndtere svære situationer og modgang.
I mine første år som leder lærte jeg at balancere min passion for opgaven med evnen til at håndtere modgang – uden at lade frustration tage over. I dag fokuserer jeg på hurtigt at skifte til “løsningsmode”, når noget ikke går som planlagt. Det er netop dét, der motiverer mig mest i hverdagen: at finde løsninger på komplekse udfordringer – sammen med andre.
Du har stået i spidsen for flere turnarounds – senest som CEO for Ambu. Én ting er at sikre investorernes tillid, mens det stormer omkring virksomheden – men hvordan sikrer man som leder også engagement og opbakning blandt medarbejderne, når der skal træffes svære beslutninger?
"Det er afgørende for mig at være tydelig, transparent og nærværende i forandringer. Forandring handler i kernen om at skabe tillid hos de mennesker, der skal drive den. Tillid til retningen og tillid til de ledere, der sætter den. Og tillid skal man gøre sig fortjent til – den kan du ikke kræve. Så derfor er min tilgang bundet op på at være åben og autentisk, så mine kollegaer ved, hvor de har mig. Det gør jeg blandt andet ved både at være tydelig omkring beslutninger og retning og om rationalet og logikken bag.
Min erfaring er, at du bedre får folk med og skabt tillid, hvis de klart forstår, at der ligger solidt arbejde og forberedelser bag. Derudover er det også en måde at bevare sin kerne gennem både de lette og de svære beslutninger, så du står tydeligt på mål for retningen og for den kultur, du ønsker at skabe.
Det med at være dig selv gør det hele nemmere, både i forhold til at andre ved, hvor de har dig, og for dig selv at være konsistent, og det øger opbakning fra organisationen.”
Du har før nævnt, at du som leder er optaget af at skabe en kultur, hvor medarbejderne er engagerede og har det sjovt – og samtidig er du selvfølgelig også meget drevet af at skabe resultater. Hvordan skaber man en kultur, hvor der både er fokus på resultaterne – tal og bundlinje – og på, at det er attraktivt for medarbejderne at være med på rejsen?
"Jeg brænder for at skabe en organisation, hvor mine kollegaer er engagerede, kan se den forskel, de gør i det store billede, og virkelig føler, at de kan bringe deres kompetencer i spil. Samtidig er jeg meget drevet af at skabe resultater – og jeg tror helt grundlæggende på, at resultater, mennesker og engagement hører uløseligt sammen.
Derfor er jeg meget optaget af at opbygge en kultur, hvor folk er sat op til succes, både gennem et stærk formål og værdisæt, men også gennem enkle og effektive arbejdsgange, der skaber stærke dynamikker og handlekraft.
Så den strategiske retning skal først og fremmest være klar og inspirerende, dernæst skal alle medarbejdere kunne se, hvordan de hver især kan bidrage til den retning, og så skal organisationens arbejdsgange og processer være en katalysator, og ikke en hæmsko, for effektivt og globalt samarbejde. Jeg oplever, at dette er, hvad der skaber resultater, og at det giver stor energi at lykkes og skabe resultater sammen med andre. Det er noget af det vigtigste for at skabe vedvarende stærke resultater."
Talent er vigtigt i enhver virksomhed – ikke mindst i en tid, hvor mange virksomheder oplever mangel på kvalificeret arbejdskraft. Hvad tænker du, at virksomheder skal være opmærksomme på for at tiltrække fremtidens medarbejdere?
"Talent er et af de vigtigste grundstoffer i enhver virksomhed, og i en tid med stigende mangel på kvalificeret arbejdskraft, er det afgørende, at man som arbejdsplads kan italesætte, præcis hvordan man skiller sig ud, så man kan tiltrække og fastholde de bedste.
I Ambu har vi oplevet en markant forhøjet interesse fra talenter gennem de sidste par år i takt med, at vi har udviklet os som virksomhed. Så vækstrejsen og den ambition, vi har for at gøre en endnu større forskel for hospitaler og patienter rundt om i verden, er helt klart et vigtigt trækplaster for os. Et andet er vores kultur.
Som medarbejder i Ambu har du ejerskabet til at løbe med bolden og skabe resultater. Dog må du aldrig glemme, at du er del af et team, og at vi altid opfører os ordentligt, nysgerrigt og tillidsopbyggende. Så kulturen er en stor tiltrækningskraft – ikke kun i Ambu, men i alle virksomheder.
Mennesker i dag vil sikre sig, at de kan spejle sig i virksomhedernes formål og værdisæt, og at de kan trives i kulturen. Lønsedlen er langt fra nok. Det handler derfor om at være skarp på sit DNA som virksomhed, så talenterne derude kan vurdere, om det er noget for dem – og vælge til eller fra."
Du er optaget af, at dit hold omkring dig skal råbe op, hvis de er uenige i dine beslutninger. Hvorfor er det vigtigt som leder at blive konfronteret med forskellige synspunkter og perspektiver?
"Selvom det er mig, der i sidste ende har det afgørende ord, har jeg ikke altid svaret på, hvad der er den rigtige løsning. Ingen er alvidende.
Jeg tror fundamentalt på, at jo mere vi åbner op for andre perspektiver, des bedre beslutninger træffer vi. Derfor beder jeg meget direkte min ledergruppe og mine kollegaer omkring mig om at udfordre mig og sige det højt, når de er uenige med mig.
Jeg ved, at jeg ikke altid selv har ret, og summen af flere perspektiver er langt mere værdifuld end den ene leders opfattelse."
De seneste år er der blevet talt meget om ”biasbevidst ledelse” – og det er også i stigende grad et fokuspunkt, vi ser i revisorbranchen. Er du selv opmærksom på, om du og din ledelse kan have blinde punkter eller bias, når I træffer beslutninger?
"Jeg har stort fokus på, at vi i ledelsesteamet har et åbent og tillidsfuldt samarbejde, hvor vi udfordrer hinandens perspektiver. Vi kommer fra forskellige baggrunde og med unikke erfaringer, hvilket er vigtigt til at kunne spotte blinde vinkler.
For at modvirke bias arbejder vi aktivt med at skabe rum for refleksion og dialog. Særligt i beslutningsprocesser, hvor vi bevidst stiller spørgsmål som: 'Hvem har vi ikke hørt fra?' eller 'Hvilke antagelser ligger bag denne beslutning?'
Vi bruger også data og feedback fra organisationen som et spejl, der kan hjælpe os med at se det, vi måske overser. Det handler i bund og grund om at være nysgerrig på egne og andres tankesæt – og turde blive klogere sammen."
Som CEO i Ambu har du været med til at skabe en mere divers topledelse med flere kvinder i det øverste ledelseslag. Hvilke styrker og fordele ser du i, at øget diversitet kan medføre for en virksomhed? Og hvordan sikrer man, at diversitet bliver en integreret del af virksomhedens kultur?
"Diversitet skal for alt i verden ikke bare være et tal på et papir – det skal være en integreret del af kulturen.
Jeg tror på, at de bedste beslutninger træffes, når forskellighed bringes aktivt i spil på tværs af køn, nationalitet, mindset og kompetencer. Det kræver en nysgerrig ledelse, der skaber rammer for åben dialog, så vi sikrer, at vi træffer de bedste beslutninger på et nuanceret og velinformeret grundlag.
Diversitet skal afspejles i måden, hvorpå vi sikrer, at alle stemmer bliver hørt og taget alvorligt – også dem, der ikke nødvendigvis fylder mest i rummet. Diversitet er ikke kun en værdi; det er en styrke, der skaber bedre løsninger, stærkere innovation og en kultur, hvor mennesker trives og tør tænke nyt."
Britt Meelby Jensen havde flere af sine gode pointer med på scenen til medlemsdagen. Foto: Mette Ovgaard
Om Britt Meelby Jensen
Britt Meelby Jensen (52 år), CEO i Ambu. Kåret som ’Årets leder 2024’.
- 2022-nu: CEO, Ambu.
- 2019-2022: CEO, Atos Medical.
- 2015-2019: CEO, Zealand Pharma.
- 2013-2014: CEO, Dako.
- 2002-2013: Novo Nordisk, senest som corporate vice president inden for global marketing, market acess og commercial excellence.
- 2000-2002: Managementkonsulent, McKinsey & Company.
- 1998-2000: Marketing Associate, PPU Maconomy.
- Uddannelse: Cand.merc. i international marketing og ledelse fra CBS. MBA i økonomi fra Solvay Business school i Bruxelles.