Husk at angive momsen til korrekt og til tiden

En ud af fem nystartede virksomheder angiver ikke moms til tiden, og mange momsangivelser er fejlbehæftede. Hvad er konsekvensen af at angive for sent, og hvad er de typiske fejl? Hav gode vaner.


Nystartede virksomheder og virksomheder med en momspligtig omsætning på mellem fem og 50 millioner kroner årligt skal indberette moms kvartalsvis. Antallet af virksomheder, der angiver moms rettidigt, svinger ifølge Skattestyrelsen fra kvartal til kvartal, men generelt viser tallene, at en ud af fem nystartede virksomheder ikke angiver moms rettidigt. En ud af syv virksomheder med mere end to år på bagen og med kvartalsvis momspligt afleverer ikke momsangivelsen til tiden. Det kan være en dyr fornøjelse at angive for sent. Konsekvenserne ved dette kan være:

  • Skattestyrelsen fastsætter momsen ud fra et skøn – det koster en afgift på 800 kroner hver gang.
  • Sker det gentagne gange, kan Skattestyrelsen fratage virksomheden dens momsregistrering og dermed lukke virksomheden.

 

Fejlbehæftede momsangivelser

Skattestyrelsen har opgjort en liste over de hyppigste fejl. Disse er typisk:

  • Virksomheden har ingen aktiviteter og glemmer at indberette 0 kroner.
  • Virksomheden blander private og erhvervsmæssige udgifter.
  • Virksomheden mangler et bilag i forbindelse med, at den vil fratrække købsmoms.
  • Virksomheden er ikke opmærksom på saldoen på Skattekontoen.

 

Sådan kan du hjælpe dig selv og din virksomhed

Nystartede og mindre virksomheder kan finde hjælp i Bogføringsguiden, som er udviklet af Skattestyrelsen. Her kan du eksempelvis få hjælp til, hvordan et konkret bilag skal bogføres eller finde svar på, om en udgift kan trækkes fra eller ej. Der er en guide til virksomheder både med og uden ansatte.

-----------------------------------------------------------------------------------------

FAKTABOKS

Tre gode vaner på momsen:

  • Gem dine bilag – helst elektronisk.
  • Bogfør løbende – brug eksempelvis et regnskabssystem.
  • Få styr på, hvad du kan trække fra.

Del til: