Digitale strategier – man kommer ikke sovende til digitalisering af sin forretning

DebatKommentar, 7. oktober

FSR - danske revisorerDigitalisering

"Disrupt eller dø" – der er en tendens til at italesætte den teknologiske udvikling og digitaliseringen af det danske samfund som en trussel af gigantiske dimensioner. Derfor var det befriende at deltage i lanceringen af bogen 'Langt fra Silicon Valley' af Jesper Højberg og Brian Due. Bogen er en blanding af inspiration og vejledning i forhold til de strategiske og forretningsmæssige valg, man som virksomhedsleder nødvendigvis må træffe i en mere og mere digital og datadrevet hverdag.

Bogens præmis er, at det handler mere om mennesker end om maskiner og mainframe. Det handler om kundernes efterspørgsel og relationen til kunderne. Det handler om organiseringen af arbejdet og de interne arbejdsprocesser. Og sidst men ikke mindst om forretningsstrategien, som sætter rammerne for virksomhedens brug af teknologi og digitale løsninger.

Bogen gør også op med opfattelsen af, at vi alle er digitale analfabeter og står ved et teknologisk nulpunkt. Sandheden er, at vi i Danmark er et af de mest digitaliserede samfund i verden. Det gælder ikke mindst i forhold til regnskabsdata, hvor vi med det offentlige CVR-register, digitale indberetninger og XBRL-regnskaber er digitale frontløbere. Selv den lille revisorforretning, for hvem den vigtigste opgave er at hjælpe sine kunder med at bogføre og opstille regnskaber, er digital og bidrager måske allermest til digitaliseringen ved at transformere en plasticpose med bilag til digitale regnskabsdata.

Et af hovedbudskaberne er, at der er ikke nogen one-size-fits-all-løsninger. Der er forskel på at være et globalt revisornetværk med kunder, som efterspørger avancerede digitale løsninger samt data- og cybersikkerhed på et højt niveau, og så at være et mindre revisionsfirma med SMV-kunder, som er mest af alt optaget af den daglige forretning og få assistance til at opstille regnskabet i overensstemmelse med reglerne og indberettet korrekt til Skattestyrelsen.

Begge kunder er vigtige for den økonomiske udvikling og væksten i Danmark, men kravene til de digitale løsninger hos revisor er forskellige. Derfor er det kunderne og strategien for revisorforretningen, der definerer behovet for digital transformation. Men uanset størrelse og kundebase er der en række grundlæggende forhold, som alle revisorforretninger skal forholde sig til, og som har betydning for valget af digitale løsninger. Det gælder blandt andet eksterne krav om compliance i alle dele af forretningen, sikring af data for at forhindre misbrug samt forventninger hos kunderne om tilgængelighed "24-7". Men også forretningsinterne forhold som kvaliteten i ydelserne, kosteffektivitet samt sammenhænge i systemer og dataflow - bare for at nævne nogle få - har betydning for den digitale transformation. Det er vitale forhold, som kræver grundig overvejelse, og som ikke håndteres med et snuptag.

I foreningen et det en must win battle, at vores medlemsvirksomheder har gode betingelser for at kunne udnytte og omfavne den nye teknologi. Det omfatter både en indsats i forhold til det politiske system for at sikre, at vi har en fleksibel og agil regulering, og en indsats i forhold til uddannelsesinstitutionerne, så de merkantile uddannelser er fremtidssikrede i forhold til et arbejdsmarked, hvor analytiske og digitale færdigheder er et must.

Det er en omfattende opgave at favne den digitale transformation i en hel branche, og som forening er vi bevidste om, at vi ikke kan være alt for alle. Vi er nødt til at prioritere indsatsen, og det gør vi med vores fokus på det politiske arbejde og på uddannelsen og kompetencer.

Selvom digitaliseringen ikke "disrupter" os fra den ene dag til den anden, så er det et faktum, at den teknologiske udvikling er både omfattende og hastig, og at den vil påvirke vores måde at arbejde og omgå hinanden på. Derfor er det ikke en option ikke at foretage sig noget, hvis man vil overleve på sigt. Pointen og bogens budskab er, at man skal gøre det, der er det rigtige for ens forretning, og det vil være noget forskelligt fra virksomhed til virksomhed.

Foreningen har reserveret et antal eksemplarer af bogen, som kan købes til en særpris på 300 kroner plus forsendelse. Bestilling kan ske ved henvendelse til Una Bateman på ueb@fsr.dk.

Kontakt

  • Charlotte Jepsen

    Administrerende direktør

    3369 1098
    4193 3198